نگرشی نو

نوشته های حجت الاسلام سجادنخعی

نگرشی نو

نوشته های حجت الاسلام سجادنخعی

چشمها را باید شست جور دیگر باید دید نگرشی نو به مسایل اجتماعی فرهنگی تربیتی دینی تاریخی سیاسی فضای مجازی

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

سوال : آیا کودکى پنچ ساله ، می تواند پیشوایى مسلمین را داشته باشد؟

پاسخ : پیشوایى به کوچکى و بزرگى نیست، بلکه مربوط به ظرفیتها و استعدادها است .رهبرى و پیشوایى امت در کودکى که سهل، حتى در نوزادى، هم امکان دارد و هم واقع شده است داستان حضرت عیسى ـ علیه السلام ـ که  خداوند در آیه 29 سوره مریم به آن اشاره دارد که عیسی ع در گهواره و در نوزادی با مادر خود صحبت کرد.

بنابراین هیچ مانعى ندارد که کودکى در سن پنج سالگى با عالم غیب ارتباط داشته باشد و به  امامت منصوب گردد و در انجام وظیفه خویش و اداى این امانت بزرگ کاملاً نیرومند و مقتدر باشد.

حضرت امام جواد ـ علیه السلام ـ هم در هنگام وفات پدرش نه ساله و یا هفت ساله بوده و امام رضا ـ علیه السلام ـ او را به عنوان جانشین خود معرفى نمود، که سخنان و مناظرات امام جواد ـ علیه السلام ـ و حل مشکلات بزرگ علمى و فقهى توسط آن حضرت تحسین و اعجاب دانشمندان اسلامى اعم از شیعه و سنى را بر انگیخته و آنان را به تعظیم در برابر عظمت علمى امام وا داشته است و هر کدام او را  ستوده اند.

با اینکه آفرینش و خلقت ویژه انبیاء و ائمه طورى است که نمى توان آن را با افراد عادى مقایسه کرد با این حال در بین اطفال عادى هم گاهى افراد نادرى دیده مى شوند که از حیث استعداد و حافظه نابغه عصر خویش بوده و فهم آنان از مردان چهل ساله هم بهتر است به عنوان مثال

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۱۷
سجاد نخعی




گر چه «صادِقِین» در119 توبه، مفهوم وسیعى دارد، ولى از روایات بسیارى استفاده مى شود که: منظور از «صادقین» در اینجا، تنها معصومین(علیهم السلام) هستند.

«سلیم بن قیس هلالى» چنین نقل مى کند: روزى امیر مومنان(علیه السلام) با جمعى از مسلمانان گفتگو داشت، از جمله فرمود: شما را بهسوگند مى دهم، آیا مى دانید: هنگامى

که خدا«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» را نازل کرد و گفت: اى رسول خدا(صلى علیه وآله) منظور از آن عام است یا خاص؟!

پیامبر(صلى علیه وآله) فرمود: مامورین به این دستور، همه مومنانند، و اما عنوان صادقین مخصوص برادرم على(علیه السلام)، و اوصیاء بعد از او تا روز است

هنگامى که على(علیه السلام) این سوال را کرد، حاضران گفتند: آرى این سخن را از پیامبر(صلى علیه وآله) شنیدیم. (تفسیر برهان جلد 2 صفحه 174)


«نافع»، از «عبداللّه بن عمر»، در تفسیر چنین نقل مى کند: خداوند نخست به مسلمانان دستور داد که ازبترسند، سپس فرمود: «کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ یعنى: مَعَ مُحَمَّد وَ اَهْلِ بَیْتِه»؛ ( با پیامبر اسلام(صلى علیه وآله) و خاندانش باشید ). (تفسیر برهان جلد 2 صفحه 174)


قرآن کریم وقتی مومنان را به همراه بودن با صادقین  فرمان میدهد باید مصداق و مورد آن درتمامی اعصار موجود باشد تا مومنان بتوانند با ایشان همراهی کنند واگراین چنین نباشد فرمان الهی لغو وبیفایده خواهد بود از آن جایی که هیچ کدام ازفرمان های الهی لغو نیستند درمییابیم که در حال حاضر هم میتوان با صادقین همراهی نمود وبا وجود غائب بودن حضرت مهدی علیه السلام امکان همراهی با ایشان از طریق فرمانبرداری از دستوراتش مقدور است


#حاضر_غایب

خدایا توفیق همراهی با صادقین را به ما عطا فرما.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۰۵
سجاد نخعی
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۵
سجاد نخعی