نگرشی نو

نوشته های حجت الاسلام سجادنخعی

نگرشی نو

نوشته های حجت الاسلام سجادنخعی

چشمها را باید شست جور دیگر باید دید نگرشی نو به مسایل اجتماعی فرهنگی تربیتی دینی تاریخی سیاسی فضای مجازی

آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

یکی از اصلی ترین ارکان تربیت صبر وبردباری وامیدوارانه تلاش کردن است.باغبان وقتی نهالی را می کارد میداند باید سال ها به آن رسیدگی کند آب بدهد کود بدهد غرص کند آفت ها را ازبین ببرد همه این کارها برای این است که روزی فرا رسد که نهال او به ثمر بنشیند،کارتربیتی هم اینگونه است نباید توقع ثمر دادن پیش از موعد را داشت برخی درختان تا چندین سال هیچ گونه فایده ای ندارند اما  باغبان نا امید  نمی شود آب را قطع نمیکند ازدادن کود وآفت کشی غفلت نمیکند تا اینکه بعداز تلاش بی وقفه ومداوم ثمر خود را میبیند اگر کارتربیتی با صبر وبردباری وعلم انجام شود روزی خواهد آمد که درخت به ظاهر بیفایده و پرخرج به ثمر مینشیند.

بخاطربسپاریم میوه امروز حاصل عمر باغبان و فرزند صالح حاصل عمرپدرو مادرآگاه وموفق است.

(سجادنخعی)



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۷ ، ۲۲:۴۹
سجاد نخعی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۷ ، ۱۱:۰۹
سجاد نخعی

یکی از کارهای ارزشمند که همواره مورد تاکید دین مبین اسلام هم بوده کمک به آسیب دیدگان و نیازمندان است.دراین ایام مبارک دهه کرامت که هم زمان شده با آسیب دیدن برخی از هم وطنان از زلزله اگر توانایی بر طرف کردن غم و اندوهی را از خانواده ای داریم دریغ نکنیم.


امام رضا علیه السلام

 مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِن فَرَّجَ اللهُ عَنْ قَلْبِهِ یَوْمَ القِیمَهِ

هر کس اندوه و مشکلی را از مؤمنى برطرف نماید، خداوند در روز قیامت اندوه را از قلبش برطرف سازد.

اصول کافى، ج 3، ص 268


#حیات-طیبه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۰۶
سجاد نخعی

سوال : آیا کودکى پنچ ساله ، می تواند پیشوایى مسلمین را داشته باشد؟

پاسخ : پیشوایى به کوچکى و بزرگى نیست، بلکه مربوط به ظرفیتها و استعدادها است .رهبرى و پیشوایى امت در کودکى که سهل، حتى در نوزادى، هم امکان دارد و هم واقع شده است داستان حضرت عیسى ـ علیه السلام ـ که  خداوند در آیه 29 سوره مریم به آن اشاره دارد که عیسی ع در گهواره و در نوزادی با مادر خود صحبت کرد.

بنابراین هیچ مانعى ندارد که کودکى در سن پنج سالگى با عالم غیب ارتباط داشته باشد و به  امامت منصوب گردد و در انجام وظیفه خویش و اداى این امانت بزرگ کاملاً نیرومند و مقتدر باشد.

حضرت امام جواد ـ علیه السلام ـ هم در هنگام وفات پدرش نه ساله و یا هفت ساله بوده و امام رضا ـ علیه السلام ـ او را به عنوان جانشین خود معرفى نمود، که سخنان و مناظرات امام جواد ـ علیه السلام ـ و حل مشکلات بزرگ علمى و فقهى توسط آن حضرت تحسین و اعجاب دانشمندان اسلامى اعم از شیعه و سنى را بر انگیخته و آنان را به تعظیم در برابر عظمت علمى امام وا داشته است و هر کدام او را  ستوده اند.

با اینکه آفرینش و خلقت ویژه انبیاء و ائمه طورى است که نمى توان آن را با افراد عادى مقایسه کرد با این حال در بین اطفال عادى هم گاهى افراد نادرى دیده مى شوند که از حیث استعداد و حافظه نابغه عصر خویش بوده و فهم آنان از مردان چهل ساله هم بهتر است به عنوان مثال

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۵:۱۷
سجاد نخعی




گر چه «صادِقِین» در119 توبه، مفهوم وسیعى دارد، ولى از روایات بسیارى استفاده مى شود که: منظور از «صادقین» در اینجا، تنها معصومین(علیهم السلام) هستند.

«سلیم بن قیس هلالى» چنین نقل مى کند: روزى امیر مومنان(علیه السلام) با جمعى از مسلمانان گفتگو داشت، از جمله فرمود: شما را بهسوگند مى دهم، آیا مى دانید: هنگامى

که خدا«یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» را نازل کرد و گفت: اى رسول خدا(صلى علیه وآله) منظور از آن عام است یا خاص؟!

پیامبر(صلى علیه وآله) فرمود: مامورین به این دستور، همه مومنانند، و اما عنوان صادقین مخصوص برادرم على(علیه السلام)، و اوصیاء بعد از او تا روز است

هنگامى که على(علیه السلام) این سوال را کرد، حاضران گفتند: آرى این سخن را از پیامبر(صلى علیه وآله) شنیدیم. (تفسیر برهان جلد 2 صفحه 174)


«نافع»، از «عبداللّه بن عمر»، در تفسیر چنین نقل مى کند: خداوند نخست به مسلمانان دستور داد که ازبترسند، سپس فرمود: «کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ یعنى: مَعَ مُحَمَّد وَ اَهْلِ بَیْتِه»؛ ( با پیامبر اسلام(صلى علیه وآله) و خاندانش باشید ). (تفسیر برهان جلد 2 صفحه 174)


قرآن کریم وقتی مومنان را به همراه بودن با صادقین  فرمان میدهد باید مصداق و مورد آن درتمامی اعصار موجود باشد تا مومنان بتوانند با ایشان همراهی کنند واگراین چنین نباشد فرمان الهی لغو وبیفایده خواهد بود از آن جایی که هیچ کدام ازفرمان های الهی لغو نیستند درمییابیم که در حال حاضر هم میتوان با صادقین همراهی نمود وبا وجود غائب بودن حضرت مهدی علیه السلام امکان همراهی با ایشان از طریق فرمانبرداری از دستوراتش مقدور است


#حاضر_غایب

خدایا توفیق همراهی با صادقین را به ما عطا فرما.

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۰۵
سجاد نخعی
۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۵
سجاد نخعی

بعد از اعلام وفاداری مردم ایران به انقلاب حالا نوبت شماست لطفا سوء استفاده نکنید کیفیت بالا حق مردم ایران



۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ فروردين ۹۷ ، ۱۷:۵۲
سجاد نخعی
دم عید خیلی سرتون شلوغ میشه ولشکری از پیام های تبریک که فرصت خوندنشونو نمیکنید پس
پیشاپیش عیدتان مبارک سالی سرشار از موفقیت وپیروزی وسربلندی را برای شما و خانواده محترمتان آرزومندم.
سجاد_نخعی

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۶ ، ۰۹:۱۹
سجاد نخعی

سواد رسانه‌ ای یعنی چه؟!

روشن شدن هر مفهوم، قبل از هر چیزی برای درک صحیح آن مفهوم می تواند کمک کند. سواد رسانه ای مشتکل از دو عبارت است: «سواد» و «رسانه».
برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه، زمانی که به مدرسه می رفتیم تا «خواندن و نوشتن» را یاد بگیریم و دیگر «بی سواد» نباشیم. در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یاد می گرفتیم؛ یعنی نسبت به شکل حروف، صدای آنها و نحوه نوشتن آنها «دانش» پیدا می کردیم. سپس «مهارت» کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجّی کردن کلمات را یاد می گرفتیم و بعد از مدتی «کاربرد» کلمات در ساختن جمله ها و خواندن و نوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتیب «باسواد شدیم»! مجموعه ای از دانش ها در کنار مهارت ها به اضافه کاربردها در کنار هم، ما را با سواد کرد. رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. رفته رفته ابزارهای ارتباطی گسترش پیدا کرد و در عصر حاضر با ظهور رسانه های چاپی و الکترونیکی، رسانه های جمعی شکل گرفتند. مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی آن است که می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند.همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آن ها برداشت کنیم، سواد رسانه ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه ها در با سواد شدن ما نقش مهمی را ایفا می کند

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۹۶ ، ۰۷:۳۱
سجاد نخعی
گاهی وقت ها باید حرف دیگران را نشنید
گاهی باید چشم ها را بست وندید
گاهی باید فقط وفقط به آنچه که خودت داری فکر کنی و با توکل بر خدا حرکت کنی آن وقت خواهی دید که همه تو را تحسین میکنند

۳ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۶ ، ۱۴:۰۷
سجاد نخعی